Tekstgjennomgåelser for 3. søndag etter pinse, 08. juni 1997
Ved Ragnar Andersen
Lammets bryllup
Lektietekst fra GT: Jes. 25,6-
6 Og Herren, hærskarenes Gud, skal på dette fjell gjøre et gjestebud for alle folk,
et gjestebud med fete retter, et gjestebud med gammel vin -
Etter det profetiske søkelyset i kap. 13-
"Dette fjellet" (v. 6) er Sions berg, der Herren er konge (24,23; sml. 27,13). Når den ugudelige verdensmakt er dømt (sml. 24,21f), når jordens skikkelse er omskiftet (24,1) og det nye Jerusalem er steget ned på den nye jord, samler Herren de frelste av alle folk til gjestebud på Sion, som i Salme 24,3 kalles Herrens berg og hans hellige sted. Talen om gjestebudet på Sion er forberedt for eks. gjennom visjonen i 2,2ff om folkenes komme til det nye Jerusalem. Dette temaet videreføres i kap. 60.
Gjestebud (hebr.: misjtæ) markerer fest. Så da Isak ble avvent (1Mos. 21,8), da Laban gav Jakob sin datter Lea til hustru (1Mos. 29,22), da farao feiret fødselsdagen (1Mos. 40,20), eller da Samson giftet seg (Dom. 14,10.12.17). Men festen i Guds rike overgår alle jordiske gjestebud. Andre del av v. 6 handler om den kostelige føde og drikk og sier noe om at festen har en konkret ytre side. De som får sitte til bords for Herrens åsyn, er de som har del i livets oppstandelse (sml. v. 8; 26,19). Og Jesus talte skjærtorsdag om å drikke vinen ny med disiplene i Guds rike (Matt. 26,29). V. 8 hører naturlig med til tekstavsnittet og avsluttes med forsikringen "for Jahve har talt".
Jeg er usikker på om sløret og dekket (v. 7) symboliserer åndelig blindhet (sml.
2Kor. 3,15f) eller menneskers sorg i dødens verden (sml. v. 8). Men om en også ser
teksten i lys av v. 9, må det være tale om at de sørgende trøstes (sml. Mt 5,4).
Verbalformen "billa" -
Evangelietekst: Lk 14,16-
16 Da sa han til ham: Det var en mann som gjorde en stor nattverd og innbød mange. 17 Og han sendte sin tjener ut da tiden for nattverden var inne, for å si til de innbudne: Kom, for nå er det ferdig.
18 Men de begynte alle som én å unnskylde seg. Den første sa til ham: Jeg har kjøpt en åker og må nødvendig gå ut og se på den. Jeg ber deg: Ha meg unnskyldt! 19 Og en annen sa: Jeg har kjøpt fem par okser og går for å prøve dem. Jeg ber deg: Ha meg unnskyldt! 20 Og en annen igjen sa: Jeg har tatt meg en hustru, og derfor kan jeg ikke komme.
21 Og tjeneren kom og fortalte sin herre dette. Da ble husbonden harm og sa til tjeneren: Gå i hast ut på byens gater og streder, og før hit inn de fattige og vanføre og blinde og lamme! 22 Og tjeneren sa: Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå rom.
23 Da sa herren til tjeneren: Gå ut på veiene og ved gjerdene og nød folk til å komme inn, for at mitt hus kan bli fullt! 24 For jeg sier dere at ingen av de menn som var innbudt, skal smake min nattverd.
Det er sabbat. Jesus sitter til bords hos en framtredende fariseer (v. 1.15) og har
nettopp åpenbart gudsrikets kraft og helbredet en mann med vattersott og gitt sine
kritikere en mild irettesettelse (v. 2-
I v. 21-
Men liknelsen avsluttes med domsalvoret (v. 24) på en måte som griper tilbake til
13,24-
Prekentekst: Jh åp 19,5-
5 Og en røst gikk ut fra tronen, som sa: Pris vår Gud, alle hans tjenere og dere som frykter ham, både små og store!
6 Og jeg hørte likesom en lyd av en stor skare og som en lyd av mange vann og som en lyd av sterke tordendrønn, som sa: Halleluja! For Herren, vår Gud, Den Allmektige, er [blitt] konge! 7 La oss glede oss og fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, og hans brud har gjort seg rede, 8 og det er henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine lin er de helliges rettferdige gjerninger.
9 Og han sier til meg: Skriv: Salige er de som er innbudt til Lammets bryllups-
Og han sier til meg: Dette er Guds sanne ord.
Vi har sett hos Jesaja og vi ser i Jh åp at dommen over verdensmakten følges av den
store festen i Guds rike. De sju vredesskåler (kap. 15 -
Johannes hører en himmelsk liturgi (v. 1-
"Halleluja!" er hebraisk og betyr: Lov Jahve! Foruten i Salmenes bok forekommer det fire ganger her i Jh åp 19. Den gammeltestamentlige menighets lovprisning fullbyrdes i den samlede menighets lovprisning ved det hellige bryllup.
Under tvil har jeg gjengitt den greske teksten med at Herren "er konge", men jeg
har tatt med et "blitt" i parentes. Jeg mener å finne en gjenklang av det gammeltestamentlige
"Jahve malak" (se Salme 93,1; 96,10; 97,1; 99,1), som ganske visst betyr at Jahve
regjerer som konge (sml. 1978/85-
Keiser Domitian, som trolig styrte i Roma da apostelen var i trengsel på Patmos (1,9), ville bli kalt "vår herre og gud". Men han var så avmektig at selv om han forlangte speilblank marmor i slottet på Palatinhøyden så han kunne se om noen lurte på han, ble han drept i år 96. Men Herren, vår Gud er allmektig (et ord som brukes ni ganger i Jh åp). Mange år tidligere hadde Johannes hørt Jesus oppfordre til fryd og glede under forfølgelse (Mt 5,12). Nå hører han den samme oppfordring idet han får se framover mot målet (v. 7).
Den åpenbaring Johannes fikk se på Patmos, er et drama fylt av meningsfulle bilder. I 5,6 hører vi at han fikk se et lam, liksom slaktet, stå ved Guds trone, og en rekke ganger brukes den billedlige betegnelsen Lammet om Jesus Kristus (se f. eks. 7,9f; 14,1; 15,3; 21,23). Lammet betegner Kristus under synspunkt av offer for verdens synder (sml. Jh 1,29). Og gudsrikefesten kalles nå Lammets bryllup.
Åpenbaringen av festen som Lammets bryllup er forberedt gjennom døperen Johannes' og Jesu forkynnelse. Jesus er sin menighets brudgom (Jh 3,29; Mt 9,15 og paralleller). Han likner Guds rike med en kongesønns bryllup (Mt 22,1ff) og taler om sin gjenkomst i liknelsen om en brugdgom som kommer (Mt 25,1ff). Paulus taler også om menigheten som Kristi trolovede og Kristi brud (sml. 2Kor. 11,2; Ef 5,25ff). Det er alltid menigheten, og aldri den enkelte kristne, som er bruden. Enkeltvis er de kristne innbudne bryllupsgjester eller brudesvenner eller brudepiker.
Også i GT er trolovelse og ekteskap bilde på forholdet mellom Herren og hans folk. I bibelsk tid var trolovelsen en intensjonsavtale om den påfølgende ekteskapsinngåelse. Når tida var inne drog en vel gjerne i prosesjon til brudens heim, og når alt var i orden, gikk ferden tilbake til brudgommens heim, og festen kunne begynne. En trolovet kvinne som drev hor med en annen mann, skulle etter Moseloven steines. Det samme skulle mannen som lå med henne fordi han hadde krenket sin nestes (blivende) hustru. (5Mos. 22,23f).
Herren valgte Israel til sin brud og stilte kravet om at folket ikke skulle ha andre guder. Domsprofetene anklager Israel for åndelig (og bokstavelig) hor gjennom avgudsdyrkelsen (sml. Hos. 2,1ff; Jer. 3,1ff; Esek. 16,1ff; 23). Men de forkynner også en ny begynnelse på syndsforlatelsens grunn (sml. Hos. 2,14ff; Jes. 54,5ff; Jer. 3,12ff; Esek. 16,60ff).
Den kristne menighet er trolovet med Kristus (sml. 2Kor. 11,2) og lever i forventningen
om at han skal komme og føre sin brud inn i de evige boliger der det hellige bryllup
skal holdes. Og Kristus forventer troskap av sin festermøy. I Jh åp ser vi at bryllupsklærne
både består av den tilreknede rettferdigheten (sml. 7,14, se også Jes. 61,10), og
den faktiske livsrettferdigheten som springer ut av troen, rettferdige gjerninger
(se 19,8). Det er som det ble sagt i den lutherske reformasjon: Vi blir frelst ved
troen alene, men troen er aldri alene, men alltid sammen med kjærligheten som er
troens frukt, og kjærligheten gjør stadig gode gjerninger. Sml. Gal. 5,6; Ef. 2,8-
De hellige holder Guds bud og Jesu tro (sml. Jh åp 12,17; 14,12). Teologisk dreier det seg om det samme når Paulus både taler om at de som er nyskapte i Kristus, må ikle seg det nye menneske. Sml. Ef 4,22ff; 3,8ff. I liknelsen om kongesønnens bryllup var det en som kom uten bryllupsklær, og han ble kastet ut (Mt 22,11ff).
Saligprisningen i v. 9 er en av sju saligprisninger i Jh åp (sml. 1,3; 14,13; 16,15;
20,6; 22,7.14). Mens saligprisningen i 19,9 handler om innbydelsen til Lammets bryllups-